به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، علی علیخانی با اشاره به اینکه یک سال از افتخار مدیرکلی وی در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد می گذرد، اظهار داشت: در طول 29 سال خدمت خود به طور کامل در مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده ای در استانهای چهارمحال و بختیاری، لرستان و در وزارتخانه و سازمان راهداری تهران، حضور داشته ام.
وی عنوان کرد: یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یک چهار راه مواصلاتی قرار گرفته و از نظر ترانزیت کالا و کالاهای تولیدی در سطح استان برای استان و کشور از اهمیت خاصی برخوردار است به نحوی که اکنون دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور است و از نظر حمل و نقلی که شاخص آن بر اساس میزان تناژ بار تولید و حمل شده از مبدا یزد به سایر نقاط کشور است، هفتمین استان کشور می باشد.
علیخانی با اشاره به اینکه میزان تناژ بار حمل شده در سال گذشته در استان یزد، 24.7 میلیون تن بوده است، افزود: استان یزد در حال حاضر 5.5 تا 6 درصد کل بار کشور را تولید و حمل می کند، ضمن اینکه از نظر ترانزیت کالا، بنادر جنوبی کشور را به مرکز، پایتخت و استان های شمالی و شرق و غرب وصل می کند و این امر رسالت و وظیفه ما را سنگین تر می کند، بنابراین باید بستر مناسب تری برای استفاده کنندگان از محورها فراهم کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در مورد حمل و نقل مسافر نیز بیان کرد: سال گذشته بالغ بر 1.5 میلیون نفر از طریق جاده های استان حمل و نقل شدند.
وی، هوشمندسازی خدمات را از اولویت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که از آن جمله می توان به صدور کارت هوشمند رانندگان، روند هدایت بار، قیمت حمل کالا و ... اشاره کرد و برخی امور دیگر نیز در دست انجام است.
علیخانی ادامه داد: یزد در زمینه استفاده از روش های نوین در نگهداری راهها در راستای کاهش هزینه، افزایش ایمنی و افزایش عمر رویه های آسفالتی و سازه های ابنیه فنی نیز از استانهای پیشتاز کشور است، زیرا اکنون از آسفالت هایی استفاده می شود که این آسفالت ها با لایه های نازک ولی باربری بیشتر با افزودنی های مجاز در ترکیب آن، عمر بیشتری دارند.
وی یادآور شد: سال گذشته 250 کیلومتر از این نوع آسفالت در راه های استان استفاده شد، که این اقدام ابتدا به صورت پایلوت در یزد اجرا شد و چون موفقیت آمیز بود در سایر استان ها نیز به اجرا درآمد و امسال نیز تلاش می کنیم حداقل به میزان 250 کیلومتر دیگر از این نوع آسفالت در سطح محورهای استان استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: سامانه توزیع لاستیک نیز در حوزه حمل و نقل استان یزد طراحی شد و پس از تایید سازمان مرکزی به کل کشور ارسال شد و پشتیبانی این سامانه که اکنون به خوبی فعال است، در یزد انجام میشود.
علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بحث ایمنی، استان یزد در سال 97 رتبه دوم کاهش تلفات جاده ای با کاهش 19.6 درصدی را داشته و این در حالی است که میزان سفرها در محورهای استان افزایش 19 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: در جهت افزایش خدمات رسانی و امکانات رفاهی در محورهای مواصلاتی، اقداماتی از جمله مجتمع های بین راهی، توقفگاههای موقت بین راهی و ... انجام شد به نحوی که سال گذشته در محورهای یزد ـ بافق و یزد ـ اردکان ـ نایین دو مجتمع بین راهی به بهره برداری رسید، همچنین چهار توقفگاه موقت بین راهی برای استراحت رانندگان در محورهایی از جمله کرمان ـ یزد و اصفهان ـ یزد ایجاد شد.
وی از خواب آلودگی رانندگان به عنوان یکی از معضلات ایمنی رانندگی در استان یزد یاد کرد و افزود: این خدمات در راستای کمک به رفع خواب آلودگی رانندگان انجام شده است و امیدواریم با ارائه این خدمات شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای دراستان باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات ارائه شده توسط این اداره کل در زمان وقوع سیل به استان های سیل زده اظهار داشت: بالغ بر 24 دستگاه ماشین آلات و 39 نیرو برای مدت 20 روز به خوزستان و 34 دستگاه ماشین آلات و 50 نیرو نیز، به لرستان به مدت یک ماه اعزام شدند همچنین یک دستگاه پل فلزی 45 متری از یزد به لرستان ارسال شد.
وی در مورد اعتبارات ملی و استانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نیز بیان کرد: حدود 58 میلیارد تومان اعتبار ملی داشتیم که بالای 85 درصد آن تخصیص یافت و 38 میلیارد تومان هم اعتبار استانی داشتیم که 40 درصد آن تخصیص یافت، ضمن اینکه 6 هزار و 500 تن قیر از طرف سازمان راهداری به استان یزد اختصاص یافت.
علی علیخانی، با اشاره به ارزش واقعی محورهای مواصلاتی استان یزد و میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت این محورها ادامه داد: باید سه تا چهار درصد هزینه ساخت، برای نگهداری این راهها هزینه شود که تنها 20 درصد از این میزان به استان یزد اختصاص می یابد و در واقع ما سالی 80 درصد از اعتبار مورد نیاز خود برای نگهداری راه ها را بدهکار می شویم.
وی تصریح کرد: مدیریت هزینه ها و پیشگیری از خرابی جاده ها از بحثهای جدی است که در جهت افزایش عمر مفید رویه های آسفالتی، درزگیری، لکه گیری ها و ... انجام میدهیم و تمام تلاش ما در راستای جلوگیری تخریب زودتر از هنگام محورها است و با توجه به اینکه استفاده از قیر به عنوان حفاظ اصلی رویه های آسفالتی، عمر آسفالت را افزایش می دهد، در این زمینه اقدامات مستمری در حال انجام است.
علیخانی در مورد حفاظت از علائم و حفاظ ها نیز گفت: برای حفاظت از علائم و شفاف سازی آنها، هر سه ماه یک بار نسبت به شست و شوی آنها اقدام می کنیم.
وی ادامه داد: در بحث نقاط حادثه خیز به سمت کاهش هزینه ها رفته ایم و اقداماتی نظیرآشکارسازی این نقاط با هزینه کم و عملکرد بالا انجام شده که این امر در روند کاهش تلفات جاده ای برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد از تعامل بسیار خوب با پلیس راه استان، دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان مرتبط مثل اورژانس جاده ای، هلال احمر، شورای ترافیک استان، مجموعه مدیریت ارشد استان و دستگاه های مرتبط خبر داد و افزود: این تعامل ارزنده هم قوت قلبی برای ما است و هم به خدمات رسانی بهتر به مردم منجر شده است.
وی در مورد کاهش تلفات جاده ای در نوروز 98 نیز بیان کرد: به رغم افزایش سفر در طول ایام نوروز، با 62 درصد کاهش تلفات جاده ای، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادیم که این اتفاق خوبی برای استان یزد بود.
علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود از استقرار 17 راهدارخانه ها و اداره شهرستانی در استان یزد خبر داد و افزود: نیروها و ماشین آلات مستقر در این مراکز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می کنند.
وی یادآور شد: در حال حاضر 281 دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین و 350 نیرو در مجموعه استان یزد به عنوان راهدار، کارشناس، مدیر بخش و ... مشغول به فعالیت هستند.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
یکشنبه 09,فوریه,2025